Tårta till far

Eller nån annan för den delen! Men den här tårtan gjorde jag till min far på fars dag eftersom det är hans favorit!

Budapestlängd

6 äggvitor
3 dl socker
4 msk marsanpulver (för kokning)
100 g hasselnötter

5 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
2 burkar mandarinklyftor

lite mörk choklad eller kakao

Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Fortsätt vispa och tillsätt lite socker i taget. Hacka nöterna fint (eller mal dem) och blanda ner dem + marsanpulvret i smeten. Bre ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, grädda i 175 grader, ca 20 minuter. Låt svalna helt. (Jag tyckte att marängen var lite för mjuk när den hade svalnat så jag torkade den i 100 grader varmluft i 10 minuter till.) Vispa grädden och blanda ner vaniljsockret. Bre ut grädden på marängen och lägg på mandarinklyftorna. Spara lite grädde och några mandarinklyftor till garnering. Rulla ihop marängen som en rulltårta och lägg med skarven neråt. Smält chokladen och ringla över, eller pudra med kakao. Spritsa grädde och lägg mandarinklyftor ovanpå.
När jag hade kommit så här långt kom jag på att man kan ju göra den som en annan variant med till exempel chokladmousse och hallon istället för grädde och mandariner... Får nog prova det nästa gång! :)




Kommentarer
Postat av: Evelina

Wow! Det här var verkligen duktigt gjort... Alla i min familj älskar fika, bakelser och särskilt budapest, men jag är inte så förtjust i mandariner.. :/

2011-11-17 @ 23:01:44
Postat av: Sandra

Tack Evelina! :)

Jag är inte heller så förtjust i varken mandariner eller grädde, därför tänkte jag att man kan göra med tex chokladmousse o hallon... :P

2011-11-18 @ 14:35:33
URL: http://sandrafritzon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0