Fredagsmys!

Tänkte att jag skulle dela med mig av ett recpet på en av de godaste kakor som finns! :) (Inga höga förväntningar här nu va? :D) Den här kakan åt jag första gången när jag var i England och jobbade som au-pair. Mamman i den familjen stod aldrig i köket förutom den gången då hon gjorde den här kakan, och jag var bara tvungen att be om receptet! Från början är den gjord som en sockerkaka, men den här gången gjorde jag om det till muffins, och det blev inte alls fel heller!

Chocolate Chip Banana Muffins
12 st stora muffins


80 g smör
100 g socker (ca 1.5 dl)
2.5 dl mjöl
en nypa salt
½ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker
2 ägg
1 stor mogen banan
Hackad choklad efter önskemål (Jag hade ca 150 g till detta recept, och det blir ganska mycket choklad :P)

Börja med att mosa bananen ordentligt. Smält smöret i en stor gryta. Tillsätt smöret. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och salt i en skål och rör sedan ner i smöret, blanda väl så det inte blir några klumpar! Rör ner äggen i smeten, ett i taget. Blanda till sist i den mosade bananen. Här kan du sedan välja om du vill blanda i den hackade chokladen direkt ner i grytan, eller strö den ovanpå muffinsen innan de gräddas. Jag blandade hälften i smeten och strödde hälften ovanpå, så får man lite choklad hela tiden! :)
Grädda muffinsen i 175 grader varmluft, 15-20 minuter. Känn med en sticka så att smeten är klar. Om man vill göra sockerkaksvarianten, alltså i en stor form; dubbla receptet och häll i en smörad och bröad springform. Grädda i 175 grader (ej varmluft!) i 30 minuter, sänk därefter temperaturen till 150 grader och låt stå inne 30 minuter till. 

Perfekt liten (!) kaka till fredagsmyset!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0