Julgodis - Chokladfudge

Detta året har jag provat göra ett (för mig) nytt julgodis, fudge! har provat göra både med vit choklad och vanilj, och mörk choklad och Kahlua, men eftersom jag egentligen inte är så förtjust i vit choklad tyckte jag att den med mörk choklad blev bäst! :)

Chokladfudge
ca 30 bitar

1 dl vispgrädde
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk Kahlua
2 tsk glykos
1 tsk honung
½ tsk vaniljsocker
75 g smör
80 gram mörk choklad

Värm grädde, socker, sirap och Kahlua tills socker är löst. Häll i glykos, honung och smör och koka tills smeten är 116 grader. Ta grytan från plattan och låt smeten stå någon minut för att svalna lite. Häll sedan i finhackad choklad och vaniljsocker och rör om ordentligt. Häll upp smeten i en bakplåtsklädd form, jag tog en sådan form man använder när man ska baka brödlimpor, ca 10 x 20 cm. Låt fudgen svalna helt innan du skär den i bitar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0