2:a advent

Minsann har vi kommit så långt! Skönt att alla julklappar är klara, för fram till jul är tanken att jag ska skriva uppsats så att det ryker från fingrarna, så det blir inte mycket tid till att ge sig ut på julklappsjakt.

Helgerna blir lite lugnare dock! Förra helgen ägnades åt storbak - det blev lussekatter, lussesnäckor, frukostbullar och pepparkaksmuffins. :) I går gjorde jag fransk nougat, vilket gick sådär. Nougaten vill helst rinna iväg, och jag var smart nog att råka doppa fingrarna i sockerlag - gör inte det! Det gör ont! :/ Väldans god blev den i alla fall, och om man doppar den i mörk choklad håller den i alla fall ihop! Jag ska se om jag kan få till en bild och lägga upp receptet här sedan. Så länge kan ni få nöja er med mitt lusekattsrecept!

Vi har förresten skapat en blogg i bandet där jag är med och spelar, kolla gärna in den!

http://musichill.blogg.se

Där kan ni också hitta en länk där ni kan kolla på hur vi ser ut och låter! :)


Lussekatter
ca 50 stycken

175 g smör
7 dl mjölk
1 pkt saffran
2 pkt jäst för söta degar
3 dl socker
1 tsk salt
1 ägg
1,5 burk kesella
vetemjöl

1 ägg
russin

Eventuellt
75 g smör
3 tsk vaniljsocker
50 g mandelmassa eller marsipan
pärlsocker
flagad mandel

Lägg smöret och saffran i en gryta och smält på spisen. Häll i mjölken och värm till ca 37 grader. (Tänk på att värma lite mer om du har torrjäst) Smula jästen i en bunke och häll på lite av mjölkblandningen för att lösa upp jästen. Tilllsätt resten av mjölkblandningen, sockret, salt, kessella och ägg och blanda ihop. Häll i mjöl tills du får en fast, men ganska kletig deg och knåda. Den blir ganska svår att knåda, men tar man för mycket mjöl blir bullarna torra! Jäs ca 45 minuter och baka ut till lussekatter i valfri form. Jag gjorde hälften av min deg till lussesnäckor, då kavlar man ut degen till en platta, brer på smör, strör över vaniljsocker och lägger ut lite småbitar av mandelmassa eller marsipan över hela degen, sen rullar man ihop den och skär den som kanelbullar. Jäs lussekatterna eller snäckorna i ca 30 minuter till och pensla dem sedan med ägg. På lussekattern tryckte jag ner russin, som sig brukligt är, och på snäckorna hällde jag pärlsocker och flagad mandel. Grädda i 5-8 minuter (tills de får fin färg) i 225 grader.



Hela baket



Lussekatter och små pepparkaksmuffins



Frukostbullar och lussesnäckor



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0